Oprindelsen af escape rooms kan spores tilbage til tidligt 2000’erne i Japan, hvor de først opstod som en form for underholdning og teambuildingaktivitet. Den første kendte escape room blev skabt af Takao Kato, der åbnede “Real Escape Game” i Kyoto i 2007. Ideen blev inspireret af “escape the room” computerspil, hvor spilleren skal løse gåder for at undslippe en låst virtuel verden.
Real Escape Game, som Kato opfandt, var en fysisk udgave af disse spil. Deltagerne blev låst inde i et rum og fik en time til at løse en række gåder og finde vej ud. Spillet blev hurtigt populært i Japan og spredte sig derefter til andre dele af verden.
I 2010 begyndte escape rooms at dukke op i andre asiatiske lande som Taiwan og Singapore. Fra 2012 og fremefter spredte konceptet sig hurtigt til Europa og Nordamerika og blev en global trend.
Den første escape room i Europa åbnede i Budapest, Ungarn, i 2011 og blev kaldt “Parapark”. Dette sted blev hurtigt en populær turistattraktion og inspirerede andre til at åbne lignende faciliteter rundt omkring i verden.
Escape rooms har udviklet sig siden deres oprindelse og findes i dag i mange forskellige temaer og variationer. Nogle er designet som spændende eventyr, der tager deltagerne med til fjerne steder eller historiske perioder, mens andre er mere skræmmende og dystre. Der er også escape rooms, der er specielt designet til børn eller store grupper, og nogle virksomheder bruger dem endda som en del af deres rekrutteringsproces for at vurdere teamwork og problemløsningsfærdigheder.
Uanset temaet eller variationen er det centrale element i en escape room oplevelsen af at samarbejde, løse gåder og arbejde imod et fælles mål. Denne unikke form for underholdning har vist sig at være en effektiv og sjov måde at styrke teambuilding, fremme problemløsningsevner og skabe mindeværdige oplevelser for deltagerne.